Istoric – termenul marketing viral
Termenul marketing viral a fost adoptat de capitalistul Steve Jurvetson in 1997 pentru a descrie obiceiul celor de la Hotmail de a atasa reclama in mailurile catre utilizatori. Presupunerea este ca daca o astfel de reclama ajunge la un user susceptibil. Acel user va deveni „infectat” (se va inregistra) si atunci poate infecta alti useri. Cat timp fiecare user infectat va trimite mailuri la mai mult de unul dintre userii susceptibili. Conform standardelor rezultate din epidemiologie cresterea numarului de useri infectati. Va creste cu o rata al carei segment initial pare exponential.
Daca fiecare utilizator va trimite mailuri catre mai multi useri susceptibili atunci campania va continua, teoretic, la nesfarsit. Sau pana cand toti userii susceptibili primesc mesajul. Chiar daca mesajul nu este trimis chiar asa de des, el poate fi trimis de mai multe ori decat a fost trimis initial. De exemplu, consideram ca o campanie incepe trimitand mailuri la 100 de utillizatori. Nu toti dintre ei vor trimite mailul mai departe. Dar unii dintre ei o vor face. Sa zicem ca acestia sunt in procent de 80%. In acest caz, 80 de oameni au primit prima generatie de mesaje.
De aici procentul va scade exponential, fiecare generatie fiind mai mica, cum ar fi 80, 64, 51.2, 40.96, 32.768, 26.214, 20.971, 16.777, 13.421, 10.737. Eventual, campania se va sfarsi de la sine. Dar la sfarsit, campania careia i s-au alocat fonduri pentru trimiterea mailurilor catre 100 de utilizatori, va avea un target de inca 357, in acest caz, de utilizatori contactati prin metoda virala si, bineinteles, gratuit.
business-to-consumer
Cea mai dificila problema este achizitionarea si pastrarea unei baze mari de clienti. Prin intermediul Internetului si al efectelor mailurilor publicitare, eforturile B2C (business-to-consumer) au un impact mai mare decat celelalte instrumente ale marketingului. Email-ul genereaza 15% din vanzarile online din America de Nord, procentul continuand sa creasca. Tehnica marketingului viral evita deranjul provocat de spam si incurajeaza utilizatorii unui anumit produs sau serviciu sa il recomande prietenilor.